مژده رسول الله(ص)  درباره صلوات

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «آیا می خواهی شما را مژده ای دهم؟»

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «بفرما، پدر و مادرم قربانت! شما که پیوسته مبشر به خیر و خوبی ها بوده اید.» فرمود: جبرئیل به تازگی برای من خبر خوشی آورده است. خبر این است که هرکدام از امت من هنگامی که بر من صلوات فرستند، اگر نام اهل بیتم را نیز ملحق سازند؛ درهای آسمان جملگی برای پذیرفتن دعا و عبادت او گشوده گردد و فرشتگان هفتاد بار درود بر وی بفرستند و این خود محو کننده جرم و گناهان است آن گاه گناهان چون برگ درختان از او بریزد و خداوند تعالی فرماید: «لبیک» تو را پذیرفتم، خجسته و مسعود باشی!

سپس به فرشتگان گوید: شما هفتاد بار بر وی درود فرستادید و من هفتصد بار؛ لیکن اگر تنها بر من صلوات بفرستد و اهل بیتم را ملحق نسازد میان دعای او و آسمان، هفتاد حجاب حایل باشد و خداوند جل و جلاله فرماید: لا لبیک.


متن حدیث:

قَالَ النَّبِی صلی الله علیه و آله ذَاتَ یوْمَ لِعَلِی علیه السلام : یا عَلِی أَلا أُبَشِّرُک؟ فَقَالَ: بَلی بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی فَإِنَّک لَمْ تَزَلْ مُبَشِّراً بِکلِّ خَیرٍ. فَقَالَ: أَخْبَرَنِی جَبْرَئِیلُ آنِفاً بِالْعَجَبِ قُلْتُ: مَا الَّذِی أَخْبَرَک یا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: أَخْبَرَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْ أُمَّتِی إِذَا صَلَّی عَلَی وَ أَتْبَعَ بِالصَّلاةِ عَلَی أَهْلَ بَیتِی فُتِحَتْ لَهُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَ صَلَّتْ عَلَیهِ الْمَلائِکةُ سَبْعِینَ صَلاةً وَ إِنَّهُ لَمُذْنِبٌ خَطَّاءٌ ثُمَّ تَحَاتُّ عَنْهُ الذُّنُوبُ کمَا تَحَاتُّ الْوَرَقُ مِنَ الشَّجَرِ فَیقُولُ اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی: لَبَّیک یا عَبْدِی وَ سَعْدَیک یا مَلائِکتِی أَنْتُمْ تُصَلُّونَ عَلَیهِ سَبْعِینَ صَلاةً وَ أَنَا أُصَلِّی عَلَیهِ سَبْعَمِائَةِ صَلاةٍ فَإِذَا صَلَّی عَلَی وَ لَمْ یتْبِعِ الصَّلاةَ عَلَی أَهْلَ بَیتِی کانَ بَینَهَا وَ بَینَ السَّمَاءِ سَبْعُونَ حِجَاباً وَ یقُولُ اللَّهُ تَبَارَک وَ تَعَالَی لا لَبَّیک یا عَبْدِی وَ لا سَعْدَیک یا مَلائِکتِی لا تُصْعِدُوا دُعَاءَهُ إِلاّ أَنْ یلْحِقَ بِنَبِیی عِتْرَتَهُ فَلا یزَالُ مَحْجُوباً حَتَّی یلْحِقَ (بِی) أَهْلَ بَیتِی.


«أمالی صدوق،صفحه 679 و 676؛ثواب الاعمال،ص157»


منبع خبر: سایت مشرق

خصايص فاطمه زهرا (سلام الله عليها)

- اصحاب كساء

ام سلمه ، همسر گرامى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) نقل مى كند: روزى فاطمه (سلام الله عليها) در حالى كه ظرف سفالى در دستش و امام حسن (عليه السلام) و امام حسين (عليه السلام) در كنارش بودند، به حضور پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) آمد.
حضرت فرمود: پسر عمويت را نيز صدا كن بيايد.
على (عليه السلام) آمد. پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) امام حسن (عليه السلام) را در زانوى راست و امام حسين (عليه السلام) را در زانوى چپ نشاند. على (عليه السلام) و فاطمه (سلام الله عليها) يكى پشت سر و ديگرى در جلو نشستند.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: ((بار الها! اينها اهل بيت من هستند، تمام پليدها را از آنها بزداى و آنان را پاكيزه و منزه گردان )).
و اين مطلب را سه بار تكرار كرد.
ام سلمه مى گويد: من در آستانه در بودم . گفتم : آيا من هم از آنها هستم ؟ پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) فرمود: تو نيز شخص نيكو كردار هستى .
در خانه ، غير از آنها و جبرئيل كس ديگرى نبود. آن گاه پيامبر عباى خيبرى را روى آنها انداخت و پوشاند. خودش نيز با آنها بود.
سپس جبرئيل يك طبق انار و انگور آورد. اول پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) خورد و آنها تسبيح گفتند. سپس امام حسن و امام حسين (عليه السلام) خوردند، باز هم انار و انگور تسبيح گفتند. على (عليه السلام) نيز خورد و آن دو تسبيح گفتند. بعد يكى از اصحاب وارد شد و خواست از آنها بخورد. جبرئيل گفت : از اين ميوه ها فقط پيامبر و اولاد پيامبر و وصى او مى خورند نه كس ديگر(15).

ادامه نوشته

"فاطمه فاطمه است" یعنی چه؟

هر گاه بخواهند كسی یا چیزی را ستایش یا نكوهش كنند، معمولاً آن را تشبیه به كس یا چیزی می كنند كه آخرین مرحلهء كمال یا نقص را طی كرده است، مثلاً می گویند: حضرت زینب(س) در نطق و بیان مثل پدر بزرگوارش علی بن ابی طالب(ع)بود، یا فلانی در قساوت قلب مثل شمر بن ذی الجوشن است، ولی اگر تمام مراحل كمال یا نقص را طی كرده باشد، می گویند: چه بگویی در حق فلانی؟ نمی شود او را به كسی تشبیه كرد. خودش است. مثلاً خداوند متعال كمال مطلق است و هیچ چیزی مانند او نیست «لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ»[شوری/11]

باتوجه به مطالب فوق، گوینده (مرحوم دكتر علی شریعتی ) می خواهد بگوید: حضرت فاطمه زهرا(س) در عبادت و عرفان و حلم و صبر و بردباری و زهد و تقوا و در همه صفات كمالیه، به قدری پیشرفته و تكامل یافته است كه نمی شود او را به كسی تشبیه نمود و همانند ساخت لذا تنها باید گفت: فاطمه فاطمه است. به تعبیر دیگر گوینده می خواهد بگوید: اگر بگوییم زهرا دختر رسول اللّه (ص)است، همسر علی بن ابیطالب است، مادر حسنین و زینبین و...است، حق فاطمه ادا نشده است. تنها تعبیری كه می تواند عظمت و جلالت او را بازگو كند، این است كه بگوییم فاطمه فاطمه است.



منبع: شهر سئوالhttp://www.soalcity.ir/